Nasze statystyki:
  • zarejestrowani użytkownicy:1612
  • produkty:3280
  • zabiegi:141
  • firmy:107
  • porady ekspertów:739
  • komentarze:8817

Komentarze:

Brak komentarzy

Jak żyć zdrowo i aktywnie


Starasz się żyć zdrowo i aktywnie. Urozmaicasz swój jadłospis i dbasz o to, by zawierał cenne witaminy oraz składniki mineralne. W razie potrzeby sięgasz po suplementy. Wiedz, że najlepiej robić to wszystko z zegarkiem w ręku, czyli o odpowiedniej porze.

Lada moment minie rok odkąd trzech amerykańskich naukowców otrzymało nagrodę Nobla w dziedzinie fizjologii i medycyny. Ich badania dotyczyły rytmu okołodobowego. Chronobiolodzy wykazali, że ludzie mają zapisany w genach około 24-godzinny biologiczny cykl. Wszelkie odstępstwa od niego (np. praca zmianowa, brak snu) mogą nam szkodzić. Dodajmy do tego odkrycia pozyskane dotąd informacje o naturalnym biorytmie człowieka i przyswajaniu cennych składników. W ten sposób będziemy mogli stworzyć idealny plan dnia. Taki, w którym aktywności są dopasowane do możliwości organizmu, a "paliwo" jest dostarczane w odpowiednim czasie. Przy czym "paliwem" są nie tylko substancje będące źródłem energii, ale także te odpowiedzialne za regenerację i prawidłowe funkcjonowanie wszystkich komórek.

Ranek
O świcie wzrasta ciśnienie krwi a przemiana materii rusza pełną parą. O tej porze mężczyźni mają wysoki poziom testosteronu (jest go we krwi o 40% więcej niż o północy), zatem miłosne zbliżenia tuż przed śniadaniem są jak najbardziej wskazane. Osoby, które przyjmują preparaty zawierające żelazo lub magnez, powinny po nie sięgać właśnie rano, bo wtedy są one lepiej przyswajane. Do południa mózg pracuje szybko i sprawnie (o ile ze śniadaniem otrzymał wystarczającą porcję węglowodanów złożonych), wykorzystaj to i działaj. Zacznij od zadań wymagających maksymalnego skupienia i kreatywności.

Środek dnia
Zrób sobie obiadową przerwę, najlepiej między 13 a 15. O tej porze bowiem najlepiej przyswajamy składniki odżywcze. To także dobry czas na przyjmowanie suplementów zawierających witaminy A, E lub D. Są rozpuszczalne w tłuszczach, a te zapewne znajdują się w twoim obiedzie. Teoretycznie najlepiej, gdyby po posiłku udało się wygospodarować chociaż kwadrans na krótką drzemkę, ale w niewielu firmach można sobie pozwolić na taki luksus. Zatem działamy dalej na wysokich obrotach i gotowi jesteśmy znieść naprawdę wiele. O tej porze dnia organizm jest najbardziej odporny na ból, a także lepiej zniesie duży wysiłek. Jeśli zatem planujesz wizytę u dentysty lub zastanawiasz się, o której godzinie zacząć forsowny trening na siłowni... celuj w godz. 17-19.

Wieczór
Produkcja soków trawiennych nieco zwalnia, zatem kolacyjna porcja nie powinna być zbyt duża. Jeśli przyjmujesz preparat z cynkiem, pamiętaj, że najlepiej sięgać po niego pod koniec dnia. Stopniowo zaczyna się wydzielać melatonina, która sprawia, że od godziny 22 robimy się senni. Z biologicznego punktu widzenia o tej porze warto być już w łóżku.

Noc
Czas intensywnej regeneracji komórkowej i porządkowania pozyskanych za dnia informacji. Odbudowywane są neuroprzekaźniki. Najgłębszy sen mamy około godziny 2. Temperatura ciała jest najniższa w ciągu doby mniej więcej w okolicy godz. 4.Podczas snu mózg wyłącza świadomość, ciałem steruje wegetatywny układ nerwowy, który nie podlega naszej woli.


 
13 godz. temu