Nasze statystyki:
  • zarejestrowani użytkownicy:1893
  • produkty:3422
  • zabiegi:146
  • firmy:108
  • porady ekspertów:809
  • komentarze:13456

Komentarze:

  • madzik04-80
    madzik04-80 2018-10-06 20:36:43 Cóż bym dała by mnie nie ciągnęło mnie do cukru.Raz udało mi się przetrwać tydz.bez słodyczy a później znów zaczęłam jeść słodkie.To takie moje uzależnienie.
    Odpowiedzi (0)
  • carrie_bradshaw
    carrie_bradshaw 2017-02-17 22:10:56 Nie spozywam cukru od kilku lat... i zyje :) Sporadycznie stosuje ksylitol i miod ze sprawdzonego zrodla.U mnie rezygnacja z cukru byla spowodowana przejsciem na zdrowy tryb zycia, bylo ciezko, ale bylo warto i naprawde mozna sie obyc bez cukru, gazowanych napojow, slodyczy.Szczegolnie gazowane napoje, soki maja ogromna zawartosc cukru.Zdjecia to obrazujace naprawde potrafia uzmyslowic ile tego w tym wszystkim jest zawarte.Szok.
    Odpowiedzi (0)
  • Janettt
    Janettt 2017-02-13 20:03:36 cała prawda o cukrze, niestety cukier jest dodawany by zachęcić ludzi do kupowania wszystkiego i myślę, że producenci szybko z niego jako dodatku nie zrezygnują, ewentualnie coraz gorszymi zamiennikami będą faszerować produkty, więc już lepszy chyba ten naturalny cukier jako dodatek.
    Odpowiedzi (0)

Detoks od cukru? Bez kompromisów!


Zdarza ci się zjeść obiad i zaraz po nim skonsumować słodki deser popity napojem gazowanym? Uważaj - możesz przedawkowywać cukier! A jest on równie uzależniający jak inne używki, alarmują eksperci. Ile cukru możemy zjadać i jak zrobić od niego detoks - szybko, skutecznie i na całe życie?

Zamiłowanie do słodyczy może nie wygląda na szkodliwe, jednak większość ludzi zjada za dużo cukru. Jeszcze kilka lat temu zalecana przez WHO maksymalna dzienna dawka cukrów prostych dodanych wynosiła ok. 10 łyżeczek na jedną osobę. W tej chwili norma ta spadła już o połowę. – Współczesny człowiek spożywa średnio około dwudziestu łyżeczek cukru dziennie, co znaczy, że przekracza normę czterokrotnie – mówi Magdalena Kuklik, technolog żywienia z Mixit.pl.

Cukier w chlebie

Cukier jemy nawet o tym nie wiedząc. – Cukier jest obecny w wielu przetworzonych produktach. Producenci, aby uatrakcyjnić smak, dodają go do chleba, smakowych jogurtów czy do pseudozdrowych soczków owocowych. Warto więc czytać etykiety i pamiętać o tym, że skład podany jest zawsze na opakowaniu produktu w kolejności od tego składnika, którego jest najwięcej. Jeżeli na pierwszych 3 miejscach w składzie znajdziemy cukier czy syrop glukozowo-fruktozowy (lub oba naraz), to musimy być świadomi, że kupujemy tak naprawdę cukier z dodatkami – tłumaczy Magdalena Kuklik.

Grzyb żarłok

Od dawna wiadomo, że słodycze spożywane w nadmiarze mogą wyrządzić poważne szkody w organizmie, od nadwagi po problemy z sercem, krążeniem, podwyższonym poziomem cholesterolu, czy zwiększonym ryzykiem zachorowania na cukrzycę, a nawet zaburzeniami pracy mózgu. Dlaczego cukier uzależnia? Z badań wynika, że problemem jest występujący w jelitach grzyb Candida albicans. – Duża podaż cukrów prostych, które nie są szybko wchłonięte z jelit, bo jest ich za dużo na raz, powoduje rozrost Candida albicans, co zaburza zdrowy skład flory jelitowej. Grzyb przetwarza cukier, zabiera nam cynk oraz wydziela produkty przemiany materii, m.in. związki alkoholu zatruwające wątrobę i mózg. Powoduje, że człowiek gorzej się kontroluje, częściej doświadcza stanów hipoglikemii (silnego głodu) i znów zjada cukier, żywiąc grzyba – mówi dr n med. Magdalena Golachowska z wrocławskiego Instytutu Psychodietetyki.

Słodki… nałóg

– Cukier jest nałogiem silniejszym niż kokaina, co pokazały liczne badania na zwierzętach, dlatego uzależnienie od niego, które przejawia się w ciągłej chęci zjedzenia czegoś słodkiego, to nie żart – mówi dr Golachowska.

Eksperci są zdania, że trzeba z nim walczyć tak samo jak z każdym innym uzależnieniem - skutecznie i całkowicie. – Kilkudniowy detoks od cukru nic nie daje, a wręcz szkodzi, zwłaszcza emocjonalnie. Najlepiej ograniczyć do minimum ilość słodkiego i przy tym pozostać. Taki detoks ma sens, bo robi się go raz, ale porządnie, na całe życie – tłumaczy dietetyk.

Istnieją różne strategie odstawiania cukru. Jeśli do tej pory był on dla ciebie tylko źródłem energii, wystarczy zmienić dietę. Jednak jeśli doszło już do przerostu grzyba Candida albicans, najprawdopodobniej potrzebna będzie konsultacja z lekarzem i leczenie antybiotykami.

Czasami słodycze mogą być pewnego rodzaju nagrodą albo przyjemnością lub kojarzyć się z różnymi emocjami, takimi jak: bezpieczeństwo, akceptacja, smutek czy samotność. – W takim wypadku w strategii odstawiania trzeba przede wszystkim znaleźć zamienniki na te potrzeby, a nie słodziki jako zamienniki na cukier – radzi dr Golachowska.

Często zdarza się też, że jesteśmy po prostu uzależnieni od słodkiego smaku.

– Receptor słodkiego może być pobudzany przez glukozę, fruktozę, sacharozę, maltozę, syropy i słodziki. Warto zaznaczyć, że od fruktozy (cukier owocowy) tyje się bardziej niż od sacharozy – mówi dietetyk.

Czym zastąpić cukier?

Decydując się na detoks, musisz być przygotowana na kryzys, czyli moment, w którym dopadnie cię silne pragnienie zjedzenia czegoś słodkiego. Najtrudniej bywa popołudniami i wieczorem. Dobrze jest mieć wtedy jakąś alternatywę.

– Zamiast ciastka na deser, można zjeść płatki wysokobłonnikowe z jogurtem, albo świeży dojrzały owoc. Z owocami nie należy jednak przesadzać, bo niektóre z nich zawierają bardzo dużo fruktozy – mówi Magdalena Golachowska.


 
1 godz. temu