Nasze statystyki:
  • zarejestrowani użytkownicy:2291
  • produkty:3817
  • zabiegi:149
  • firmy:108
  • porady ekspertów:1085
  • komentarze:22437

Komentarze:

  • Kolastyna74
    Kolastyna74 2019-10-01 17:48:12 U mnie śniadanie to świętość,oczywiście drugie śniadanie obowiązkowo zapakowane w pojemnikach.
    Odpowiedzi (0)
  • kajablue 2019-09-28 19:05:47 Faktycznie u nas kanapki. Ale z ciemnego pieczywa. Często też są to tortille. Sama chętnie je zabieram wraz z sałatką do pracy. No i każde dziecko dostaje wodę. Niegazowaną. No i niestety, coś słodkiego.
    Odpowiedzi (0)
  • Alicja Foltys
    Alicja Foltys 2019-09-26 13:52:47 Ja robię podobnie mojej córce do szkoły
    Odpowiedzi (0)
  • malinka 2019-09-24 21:14:58 Moje sa takie niejadki że ledwie wmuszę w nich rano śniadanie , kanapki zabierają do szkoły ale często wszystkich nie zjadają. O warzywach nie ma mowy żeby zjadły w szole
    Odpowiedzi (0)
  • rycerzyk6
    rycerzyk6 2019-09-23 17:24:38 bardzo fajne przykłady sniadanka ,kolorowe ,a rady jak zwykle nieocenione:)
    Odpowiedzi (0)
  • Ewelina27
    Ewelina27 2019-09-23 14:28:08 Bardzo ważne i cenne info o drugim śniadaniu. Ważne dla dzieci bo często nie dojadaja w szkole.
    Odpowiedzi (0)

Back to school - drugie śniadanie


Drugie śniadanie dla dziecka w wieku szkolnym to jeden z ważniejszych posiłków w ciągu dnia. To od niego zależy samopoczucie i stan koncentracji podczas lekcji. Co powinno zawierać wartościowe drugie śniadanie i jakich błędów nie popełniać? Podpowiadamy.

Dlaczego śniadanie jest tak ważne?
Dziecko w wieku szkolnym powinno spożywać jakiś posiłek co 3-4 godziny. Czas na drugie śniadanie, zazwyczaj przypada więc na pobyt w szkole. „Problemem w żywieniu dzieci jest nie tylko jakość posiłków, ale również ich regularność. Około 20% uczniów deklaruje, że nie spożywa I śniadania przed wyjściem do szkoły a jeszcze większa ilość uczniów nie zabiera do szkoły II śniadania. Czym to skutkuje? Uczucie głodu obniża zdolność koncentracji uwagi, pogarsza nastrój i samopoczucie. Głód zwiększa również drażliwość dzieci co prowadzi do konfliktów z rówieśnikami. Jest to związane między innymi z obniżeniem stężenia glukozy we krwi, niezbędnej dla pracy mózgu. Posiłek zjedzony w szkole. wyrównuje straty energii, regeneruje siły i przywraca aktywność intelektualną ucznia.” - wyjaśnia Justyna Stępniewska dietetyk, specjalistka żywienia człowieka, autorka wielu publikacji i wykładów żywieniowych.

Podstawowe błędy rodziców
Z roku na rok rośnie liczba dzieci z otyłością. Rodzice przygotowując II śniadanie najczęściej ograniczają się do kanapki i to wykonanej z jasnego, pszennego pieczywa a za porcję warzyw uznają plasterek ogórka nie mówiąc już o regularnym dodatku czegoś słodkiego. To zdecydowanie nie jest dobry wybór. Kolejny problem to dawanie dzieciom do szkoły słodkich napojów, soków które dostarczają wielu kalorii zwiększają ryzyko próchnicy a niekoniecznie nawadniają. Jedynie woda jest płynem służącym do nawodnienia dzieci i powinniśmy uczyć je regularnego sięgania po nią na każdej przerwie a jeśli jest taka możliwość to również podczas lekcji. - dodaje Justyna Stępniewska dietetyk z poradni www.biolook.pl

Jak powinno wyglądać drugie śniadanie?
Co powinno wchodzić w skład drugiego śniadania? W dużej mierze uzależnione jest to od wieku dziecka oraz od tego jakie aktywności w ciągu dnia są przed nim. Na pewno bardziej kaloryczne powinno być drugie śniadanie chłopca w wieku gimnazjalnym, niż dziewczynki w szkole podstawowej. Uwzględnić należy także to, czy dziecko ma przed sobą aktywne zajęcia jak chociażby gimnastykę czy wyjście na basen.

Najpopularniejsze - kanapki
Należy pamiętać, aby drugie śniadanie składało się z odpowiednich proporcji białka i węglowodanów. Połączenie to na pewno będzie dobrze uwzględnione jeśli przygotujesz dziecku kanapkę z pełnoziarnistego pieczywa z dodatkiem chudej wędliny, pieczonego mięsa czy jajka lub pasty twarogowej. W opcji wegańskiej dodatek do kanapki może stanowić pasta z hymusu. Dodatkiem zawsze powinny być świeże warzywa: pokrojone w słupki kawałki świeżej papryki, ogórka czy rzodkiewki. Do kanapki możesz dołożyć listek sałaty, czy rozgniecione awokado, którym można zastąpić masło. Na deser dorzuć pożywny owoc: jabłko, banan bądź kiwi. Unikaj owoców wysokocukrowych jak winogrona czy drobnych i mogących się rozpaść typu maliny, jagody czy truskawki. Jeśli kanapki są dla twojego dziecka zbyt nudne, przygotuj mu co drugi dzień inną ich wersję, np. Tortille z kurczakiem lub zawijane, beztłuszczowe naleśniki z mięsnym bądź bezmięsnym farszem. W takich „zawijańcach” z powodzeniem przemycisz także sporą ilość warzyw.

Słodkie urozmaicenie
Warto urozmaicać szkolne śniadania, tak by dziecko nie zniechęciło się do zjedzenia. Od czasu do czasu włóż do pudełka słodką niespodziankę. Ale niech to nie będzie po prostu batonik czy czekolada! Własnoręcznie upieczone ciasteczka bądź batony muesli przygotowane z płatków owsianych z dodatkiem miodu, suszonych owoców bądź orzechów są zdecydowanie zdrowsze i bardziej pożywne niż popularne słodycze. Jeśli ciasto, to warto postawić na te mniej słodkie, jak ciasto drożdżowe z dodatkiem owoców, czy pożywne ciasta warzywne – dyniowe lub marchewkowe.

Nie zapomnij o wodzie!
Niezbędnym elementem szkolnego pudełka z drugim śniadaniem musi być woda mineralna. Nigdy o niej nie zapominaj! To ona i prawidłowe nawodnienie dziecka w dużej mierze odpowiada za jego koncentrację na lekcji a co za tym idzie lepsze i szybsze przyswojenie nowej wiedzy. Woda jest niezwykle ważna w diecie dzieci. Często o niej zapominamy, skupiając się na białku, kaloriach i wartościach odżywczych, a  to przecież przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów jest niezbędne do utrzymania właściwego stanu nawodnienia. Najlepszymi napojami dla dzieci są: woda i naturalne soki owocowe.  Unikaj napojów kolorowych i słodzonych soków. Zbyt duża ich ilość może spowodować bóle brzucha i wzdęcia oraz, jak wiadomo przez zawarty w nich cukier,  przyczyniają się do rozwoju próchnicy zębów u naszych dzieci.

Ile wody?
Dzieci w wieku 6 lat powinny wypijać 1600 ml płynów z czego 300 ml pochodzi z żywności a 1300 ml to powinna być woda, herbaty owocowe, mleko i napoje mleczne. Dzieci powinny pić wodę, im mniejsze to nisko a starsze średniozmineralizowaną i niskosodową. Objawami niedoboru wody w organizmie dziecka jest gorsza praca wszystkich narządów, uczucie zmęczenia, obniżona koncentracja i uwaga, skłonność do irytacji i senność. - podsumowuje Pani dietetyk Justyna Stępniewska


 
1 godz. temu