Nasze statystyki:
  • zarejestrowani użytkownicy:2278
  • produkty:3805
  • zabiegi:149
  • firmy:108
  • porady ekspertów:1081
  • komentarze:22206

Komentarze:

5 sposobów na skuteczną walkę ze stresem


Duża ilość obowiązków, goniące terminy czy nowe i niespodziewane sytuacje to tylko nieliczne przykłady zdarzeń wywołujących stres w naszym życiu. Jak sobie z nim skutecznie radzić? Znamy kilka sprawdzonych sposobów.

Ze stresem najlepiej walczyć na dwóch poziomach: ciała oraz umysłu. Podczas sytuacji wywołujących niepokój następuje bowiem napięcie mięśni i choć jest to naturalne i potrzebne, to jednak zbyt długie pozostawanie w takim stanie może być niebezpieczne.

  1. Masaż, rozciąganie lub gorąca kąpiel– pozwolą się zrelaksować i rozluźnić spięte mięśnie.
  2. Taniec, joga lub inna aktywność fizyczna– ćwiczenia to dobry sposób na dotlenienie organizmu i poprawę krążenia. Jednocześnie redukują poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu oraz zwiększają produkcję endorfin, odpowiedzialnych za poprawę nastroju i poczucie szczęścia.
  3. Odpoczynek i regularny sen– wysypianie się pozwala na rozładowanie napięcia, nagromadzonego w ciągu całego dnia.
  4. Właściwa dieta – zdrowa izbilansowana dieta, bogata w składniki odżywcze i mineralne, w tym w magnez, wzmacnia organizm i stanowi podstawę dobrego samopoczucia.
  5. Ćwiczenia relaksacyjne– pomagają wprowadzić organizm w stan odprężenia, a także obniżyć napięcie lękowe. Warto posłuchać uspokajającej muzyki czy odgłosów przyrody. Innym rozwiązaniem jest np. zastosowanie treningu polegającego na napinaniu i rozluźnianiu każdej partii mięśni i skupianiu się na towarzyszących temu doznaniach (Trening Relaksacyjny Jacobsona), czy techniki polegającej na wyobrażaniu sobie miejsca, w którym czujemy się bezpieczni i odprężeni (tzw. technika bezpiecznego miejsca). 

Stres czai się wszędzie

Najczęściej może nas jednak dopaść w miejscu pracy. Okazuje się, że niektóre wymagania zawodowe mogą być zbyt duże, znacznie przekraczając możliwości pracownika. Tym samym ryzyko wystąpienia stresu staje się zdecydowanie większe. Jeśli jest on silny i długotrwały, a usunięcie jego przyczyn staje się niemożliwe, może nieść negatywne skutki zdrowotne, jak i ekonomiczne.

Stres – element codzienności

Stres jest zjawiskiem powszechnym, a wiele zdarzeń, które go wywołują dotyka niemal każdego człowieka na przestrzeni całego jego życia. W psychologii definiuje się go jako fizyczną i psychiczną reakcję jednostki, będącą odpowiedzią na działanie stresorów. Stresory, czyli czynniki powodujące stres, to bodźce lub wydarzenia, które zakłócają równowagę organizmu i przekraczają możliwości skutecznego poradzenia sobie z nim.

- W odbiorze bodźców bardzo ważną rolę odgrywają cechy osobowości, które decydują o sposobie przeżywania i radzenia sobie ze stresem. Szczególnie u osób neurotycznych, które przejmują się i przeżywają sytuację w sposób nieadekwatny do sytuacji i miejsca, w jakim się znajdują, nawet najmniejsze bodźce mogą znacznie nasilać nieprzyjemne uczucia i emocje. Podobne reakcje wystąpić mogą także u osób dokładnych i skrupulatnych, gdzie każde odstępstwo od normy może wywoływać u nich silny dyskomfort – mówi Piotr Goc, psycholog, ekspert programu „RECEPTA na sukces w medycynie”.


 
4 godz. temu